Πτώση Phantom: Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του 31χρονου κυβερνήτη – Τα πιθανά αίτια της τραγωδίας

Κορυφώνεται η αγωνία για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του F-4 Phantom που έπεσε το πρωί της Δευτέρας, ενώ εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση πάνω από την Ανδραβίδα. Η αγωνία για τον σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών, συνεχίζεται καθώς μέχρι τώρα οι έρευνες αποδείχτηκαν άκαρπες.

Ηεπιχείρηση έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του αγνοούμενο κυβερνήτη συνεχίστηκε και κατά τις βραδινές ώρες. Στην περιοχή επιχειρούσαν 1 C-130, 1 Super Puma, 1 S-70 και πλωτά μέσα του ΛΣ, τα οποία ερευνούσαν την θαλάσσια περιοχή προκειμένου να εντοπίσουν τον πιλότο του αεροσκάφους.

Την ίδια ώρα, θρήνος επικρατεί για τον θάνατο του συγκυβερνήτη, Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός.

Ο Υποσμηναγός (Ι) Μάριος - Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών

Ο Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών

Ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών.

Ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών.

Τριήμερο εθνικό πένθος

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ ο πρωθυπουργός έστειλε συλλυπητήριο μήνυμα από την Ιαπωνία όπου βρίσκεται σε ταξίδι.

«Πρόκειται για ένα τραγικό δυστύχημα την ώρα του καθήκοντος, υπό εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες εκπαίδευσης. Που βυθίζει στο πένθος την Πολεμική Αεροπορία, και υπενθυμίζει σε όλους μας πόσο σκληρή και επικίνδυνη είναι η μάχη που δίνουν καθημερινά οι πιλότοι μας, για την προάσπιση των αιθέρων της πατρίδας μας. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού. Η Πατρίδα δεν θα τον ξεχάσει», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου επικοινώνησε με τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτέραρχο Θεμιστοκλή Μπουρολιά και του εξέφρασε τη βαθιά της οδύνη και τα συλλυπητήριά της για την απώλεια του Υποσμηναγού.

Τα συλλυπητήρια του προς την οικογένεια του υποσμηναγού και στη «μεγάλη οικογένεια της Πολεμικής μας Αεροπορίας», εξέφρασε ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, ενώ συλληπητήρια μηνύματα έστειλαν και τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας

Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το τραγικό συμβάν με την πτώση του F-4 Phantom, ανέλυσαν στην ΕΡΤ ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

«Ήταν μια πολύ δύσκολη άσκηση»

Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

«Όλα μας τα πολεμικά αεροσκάφη πληρούν τα στάνταρ του ΝΑΤΟ»

Από την πλευρά του, ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

Ανοιχτό το ενδεχόμενο τεχνικής βλάβης

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε παράλληλα ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

Έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος

Τα δυο F-4 Phantom απογειώθηκαν στις 10:15 το πρωί της Δευτέρας, για την εκπαίδευση των ιπταμένων στη ναυτιλία σε χαμηλό ύψος μέχρι τα 300 πόδια, δηλαδή περίπου 100 μέτρα πάνω από ξηρά και θάλασσα. Άγνωστο γιατί, το ένα βομβαρδιστικό κατέπεσε στις 10:30 από χαμηλό ύψος στα νερά του Κατάκολου, μόλις 8 ναυτικά μίλια από την ακτή του κόλπου και 25 από την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

«Όταν πετάς χαμηλά με μεγάλες ταχύτητες και κάνεις ελιγμούς, με στροφές και με πολλά g ανά πάσα στιγμή υπάρχει ενδεχόμενο να γίνει ατυύχημα ή μπορεί να υπάρχουν και άλλοι παράγοντες», ανέφερε στη ΕΡΤ ο Πτέραρχος ε.α. και αμυντικός αναλυτής Κωνσταντίνος Ιατρίδης.

Οι ιπτάμενοι του δεύτερου αεροσκάφους ενημέρωσαν το κέντρο αεροπορικών επιχειρήσεων. Σήμανε συναγερμός. Ελικόπτερα της Αεροπορίας και του Ναυτικού έφτασαν πάνω από το τελευταίο στίγμα του Phantom, σκάφη του Λιμενικού και παραπλέοντα έσπευσαν στην έρευνα και διάσωση. Δυόμιση ώρες αργότερα ανασύρθηκε νεκρός ο 29χρονος αεροπόρος.

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ: 

«Τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 10:30, διθέσιο αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών. Συνεχίζονται οι έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών».

To χρονικό της πτώσης 

Το Phantom εκτελούσε εκπαιδευτικό σενάριο, πραγματοποιώντας πτήση «χαμηλής ναυτιλίας» (300 πόδια/100 μέτρα) σε ζεύγος με ακόμη ένα αεροσκάφος του ίδιου τύπου.

Το αεροσκάφος ανήκε στη 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, σε χαμηλό ύψος και απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:15 π.μ., ενώ έπεσε υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, ένα τέταρτο μετά την απογείωση, δηλ. στις 10.30 π.μ.

Τα συντρίμμια του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους εντοπίστηκαν σε θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια της Ανδραβίδας.

Στην περιοχή έσπευσαν δύο ελικόπτερα ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος.

Συγκλονίζει ο πατέρας του 29χρονου

Ο πατέρας του 29χρονου συγκυβερνήτη του μαχητικού F-4 που έπεσε ανοιχτά της Ανδραβίδας, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του, αναφέρθηκε στην τελευταία φορά που μίλησε με τον γιο του, τονίζοντας ότι το παιδί του βιαζόταν να φύγει για να πάει στη δουλειά του.

«Ήρθε το Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι έφυγε. Μας χαιρέτισε κανονικά… «γιατί φεύγεις νωρίς του λέω”, “φεύγω, γιατί το πρωί πετάω”. Πέταξε και τέλος», ανέφερε μιλώντας ο ίδιος στην ΕΡΤ.

Παράλληλα, πρόσθεσε πως «του έλεγα “κάνε το δικό μου επάγγελμα, θα βρεις έτοιμη δουλειά να δουλέψεις, δεν θα ταλαιπωρηθείς στη ζωή σου».

«Όχι πατέρα, μου λέει, θα δηλώσω την Ικάρων πρώτη. Τη δήλωσε πρώτη και πέθανε 29 χρονών… Και καταστραφήκαμε όλοι» ανέφερε ο ίδιος.

real.gr

Read Previous

Πάτρα: Από την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου οι καρναβαλικές στολές στην Αγορά Αργύρη

Read Next

Ακίνητα: Τα 10 βήματα για να δηλώσετε στο Ε9 τις αλλαγές στην ακίνητη περιουσία σας

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *